Problemy z odbiorem sygnału w Cyfrowym Polsacie

Wielokrotnie czytam o problemach niektórych abonentów z odbiorem sygnału i wina ma być tylko i wyłącznie po stronie operatora. Często też jako powód podawany jest problem za małej czaszy sprzedawanej przez Cyfrowy Polsat.

Jako instalator anten postanowiłem pokazać, że w zdecydowanej większości wypadków wina leży po stronie instalacji antenowej abonenta, za utrzymanie której w pełnej sprawności odpowiedzialny jest abonent jakiejkolwiek platformy satelitarnej. Jako instalacja antenowa rozumiem każdy jej element, poczynając od czaszy z konwerterem, poprzez maszt antenowy a na wtyku wkręconym do dekodera kończąc. Wbrew obiegowej opinii przy precyzyjnie ustawionej czaszy 70cm z logiem Cyfrowego Polsatu oraz prawidłowym skręcie konwertera, zanik sygnału na kanałach może nastąpić w przypadku wystąpienia bardzo silnych opadów deszczu, śniegu, burzy (w tym wypadku jednak zalecane jest w ogóle wyłączenie elektroniki w domu) i/lub silnym wietrze.

Pokażę Wam pomiary sygnału odbieranego za pomocą dwuletniego zestawu antenowego z konwerterem Twin sprzedawanego przez Cyfrowy Polsat oraz około 17 metrami przewodu antenowego wykonane w pochmurny dzień (15 kwietnia 2017r.), podczas opadów śniegu (zdjęcie obok, 19 kwietnia 2017r.) z paskami sygnału na dekoderze HD5500s .

Aby sprawdzić u siebie paski sygnału na konkretnym kanale w dekoderach HDxx00 należy przytrzymać czerwony przycisk (obok zielonego) na kilka sekund na włączonym kanale, który chcemy skontrolować. W dekoderze Evobox PVR należy przez kilka sekund przytrzymać na pilocie przycisk “i”, aby włączyć parametry sygnału dla włączonego kanału.

 

Jeśli Twoje paski sygnały wyglądają zdecydowanie gorzej, a przede wszystkim są koloru żółtego lub czerwonego podczas padającego kapuśniaczka lub małego zachmurzenia, to koniecznie wezwij wykwalifikowanego instalatora posiadającego profesjonalny miernik, wiedzę i doświadczenie. Zanim jednak wezwiesz instalatora, sprawdź stopień oblepienia czaszy, konwertera śniegiem, który w razie zalegania na Twojej antenie usuń za pomocą zmiotki. Chcąc zminimalizować zjawisko oblepiania czaszy śniegiem możesz użyć na przykład wazeliny, którą delikatnie, cienką warstwą nanieś na powierzchnię czaszy.

122 thoughts on “Problemy z odbiorem sygnału w Cyfrowym Polsacie

  1. Halo ustawilismy sygnał w dekoderze polsatu naprawde mocny bo około 88% 93% polsatowskie kanały działają, ale jak przełącze na tvp1 tvp2 tvn itd mamy zero zero. Nie rozumiem. Może konwenter?

    1. 88%-93%, to siła, czy jakość na paskach sygnału?
      Jaka czasza? Jaki konwerter? Ile przewodu antenowego?

  2. Witam zmagamy się z ustawieniem anteny już kilka dni i część programów działa a część nie, sygnał jaki zapalimy najsilniejszy to 66 moc 58, nie wiemy dlaczego nie możemy złapać mocniejszego sygnału, co może być nie tak konwerter, antena za mała?

    1. Powodów może być całe mnóstwo, ale usterka konwertera w mojej ocenie raczej jest bliżej końca tej listy.
      Prędzej stawiam na niedoskonałości złożenia, montażu i samego ustawienia. Źródłem problemów może być sam przewód, czy też źle zarobione wtyczki…

  3. A co jeśli do tej pory działało wszystko jak trzeba za wyjątkiem ulewnych deszczy pomimo siły sygnału 84 i jakości zaledwie 36 do 40 a od paru dni obie wartości spadajawdo zera. W zasadzie tylko tvp 1 ID,Discovery i jeszcze dwa i nne z pakketu familijnego mogę obejrzeć przez około godzinę dziennie a potem sygnał nagle zanika zupełnie bez względu na pogodę. Pozostałe kanały w ogóle nie działają przez cały czas a siła i jakość obrazu zero. Najbardziej denerwujące jest to że jakiś Bloomberg tv albo al jazera english w tym czasie działa bez zakłóceń z siłą 85 i jakością 25 choć też nie zawsze ale częściej niż wszystkie polskie kanały. Czy przyczyną moze być konwerter albo przewód? Antena trzyma się mocno nie jest pordzewiała ani brudna. Dekoder polsatu to HD 6000.

    1. Jakość 36-40% pokazywana przez dekoder HD6000, podczas sprzyjających warunków atmosferycznych oznacza, że sygnał z anteny jest kiepskiej jakości. Powodem takiego stanu najczęściej jest brak precyzji podczas montażu, mało precyzyjne ustawienie anteny, nieprawidłowy skręt konwertera, źle zarobione wtyczki też potrafią być źródłem problemów z sygnałem. Takie same problemy może czynić spękana izolacja kabla antenowego, do którego dostaje się wilgoć i woda.
      Wszystko powyższe oczywiście jest z założeniem, że droga między satelitą na orbicie a czaszą nie jest przysłonięta żadną fizyczną przeszkodą. Mówię tu między innymi o drzewach, liściach na drzewach, okapów dachowych, rynien, murów, ścian, masztów, itp.
      Prawidłowo ustawiona czasza 70cm z zestawu Cyfrowego Polsatu, pozwala uzyskać przy sprzyjających warunkach atmosferycznych jakość sygnału od 50% do 83% na paskach sygnału pokazywanych przez dekoder HDxx00 lub z serii Evobox. A taki poziom sygnału pozwala na spokojny odbiór sygnału i nieszatkujący obraz, nawet przy sporych opadach.
      Przy prawidłowo ustawionej antenie 80cm, paski sygnału na dekoderach HDxx00 i Evobox będą pomiędzy 66% a 100%. I to na mitycznym TVN, jakość sygnału wcale nie jest najniższa. 😉

  4. Ale dlaczego przez godzinę wszystkie kanały są odbierane normalnie na tej samej jakości i sile co do tej pory a po godzinie jakby coś się przegrzało i automatycznie wyłączyło sygnał. I koniec ogladania. I tak się dzieje od paru dni. Nie wyrosła żadna nagła przeszkoda dla odbioru z anteny ani w postaci drzew ani żadna inna, więc nie sądzę żeby to był problem. Bardziej przekonuje mnie zużyty przetarty kabel chociaż po obejrzeniu go na całej długości tylko w jednym miejscu jest nieco zgnieciony, czy to wystarczy żeby sygnał raz był a po godzinie już nie?Mozliwe że to wina konwertera, albo wtyków. Antena mnie nie przekonuje bo skoro jest cała bez defektow i jest mocno przytwierdzona to dlaczego nagle przestaje łapać sygnał? Od początku była widocznie źle ustawiona skoro jakość i sila są na nienajwyzszym poziomie ale do tej pory wszystkie kanały odbierane były bez problemów. Zanik odbioru był tylko w czasie ulewnych deszczy. A teraz w bezchmurny dzień po godzinie oglądania pokazuje sie nagle brak sygnału.Zastanawiam się też nad jakąś awarią dekodera. Czy to.możliwe? Sprawdzę go na antenie znajomych może to coś wyjaśni.

    1. Bo poziom sygnału dostarczany z anteny do dekodera jest marnej jakości. Dlatego.
      W erze sygnału analogowego objawiałoby się to “śnieżeniem”. W tym przypadku przeważałoby “śnieżenie”. Wymieniłem tylko powody problemów z prawidłowym odbiorem sygnału, a nie dokonałem diagnozy konkretnego przypadku. Tego się da wykonać na odległość, wirtualnie. I wcale wszystkie te powody nie muszą występować równocześnie. Czasem jest to jeden, czasem kilka. Tak samo jak jeden powód może determinować kolejny. Sztywno zamontowana antena, nie oznacza jej prawidłowego ustawienia. Uszkodzenie mechaniczne czaszy, czy konwertera nie musi też być widoczne na pierwszy rzut oka. Konwerter może mieć delikatne pęknięcie obudowy, którym dostaje się wilgoć do jego wnętrza i to wystarczy, aby zakończyć oglądanie TV. Tak samo odkształcenie owalu czaszy chociażby przez jej zbyt silne “naciąganie” ręką lub silne podmuchy wiatru wystarczy, aby skupiona wiązka sygnału przez czaszę nie trafiała w pełni w promiennik konwertera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Next Post

Najczęściej pojawiające się pytania dotyczące nowego oprogramowania w HD5000

Wczoraj informowałem Was >tutaj< o wysłanej aktualizacji dla 50tys. dekoderów HD5000. Pora na kilka odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości związane z aktualizacją oprogramowania w dekoderach CPT serii HDxx00. Po co ta aktualizacja? Nowe oprogramowanie ma ułatwić dostęp do funkcji dekodera, a nowy, kontrastowy wygląd MENU ma być przyjemniejszy dla oka. Pomarańcz wielu osobom nie przypadł do gustu. Znikają też “kulki” uprzyjemniające czas […]